20. týden
Pondělí 13. ledna
Po kalendáři a počasí jsme se pustili do 2. písemného opakování českého jazyka. Začali jsme sepsáním pravidel pro psaní na tabuli, tak abychom v průběhu celé práce měli na očích, čeho si máme všímat a co je potřeba kontrolovat. Zároveň jsme měli k dispozici abecedu psacího písma a pomocníka s rozdělením souhlásek. Všechny tyto pomůcky jsme mohli během práce používat. Prvním úkolem byl diktát slov ze cvičení, která jsme mohli během vánočních prázdnin trénovat. Paní učitelka měla radost, že dopadl velmi dobře a že se nám daří psát zatím téměř bez chyb. Ani písemka nedopadla špatně, nejhorší známkou bylo 2-. Bylo vidět, že jsme se zodpovědně připravovali. Jen je škoda, že někteří z nás stále ignorují pomocníky, píší věty s malým písmenem na začátku, nepíší za nimi znaménka, nebo se nedojdou zeptat na i/y ve slově, kde to sami ještě neumíme. Tahle lenost kvalitě práce neprospívá. Děti si ohodnocené práce nesou domů v červených deskách buď dnes nebo ve středu.
První část matematiky jsme věnovali sčítací tabulce a jejímu společnému doplňování. Cílem je naučit se v ní vyhledávat výsledky příkladů do dvaceti, když potřebuji rychle počítat a prsty nebo krokovací pás by mě zdržovaly. Za domácí úkol si mají děti tabulku dopočítat. Vyhledávání jsme si hned vyzkoušeli a rychlost děti dost bavila :-). Při počítání do stovky stále používáme (pokud ho potřebujeme - což je většina a je to správně) počítadlo.
Druhým úkolem bylo svlékání krychle. Naším úkolem bylo vytvořit "zipy" tam, kde si myslíme, že je potřeba, abychom dokázali svléci oblek, který jsme minulý týden vyrobili. Vzniklé střihy (odborně sítě krychle, ale o tom jsme zatím nemluvili), nám paní učitelka překreslila na tabuli a my jsme zjišťovali, kolik se nám jich povedlo vytvořit. Zatím máme dva (ale celkem jich prý je jedenáct, takže uvidíme, jak dlouho nám bude trvat, než na všechny přijdeme).
Novou Ostružinkovu pohádku nám četla paní učitelka při prvouce. Jmenovala se "Rozloučení s Rašelinkou" a po jejím dočtení jsme se jí věnovali společně na koberci. Povídali jsme si, kdo a pro která zvířátka zdobil o Vánocích stromeček nebo sypal doma na krmítko. A také o vánočních dárcích, které jsme dostali pod stromeček. Každý jsme na lísteček napsali název jednoho dárku, který nám udělal největší radost, a pak se je společně snažili uspořádat podle abecedy. Šlo nám to výborně. Někteří si dokonce už části abecedy pamatují zpaměti. Po tomto nácviku jsme se mohli pustit do luštění úkolu od Ostružinky, abychom zjistili, jakému tématu se budeme v prvouce tento týden věnovat. Společně jsme doplňovali chybějící slova do vět o Vánocích, to nám šlo hodně dobře. Jen s povoláním Josefa nám paní učitelka musela pomoct. Ve trojicích jsme pak doplněná slova řadili podle abecedy. Do trojic jsme se měli rozdělit tak, aby všechny skupiny byly vyrovnané a práci zvládli. Podařilo se nám lépe, než minulý týden, ale úplně super to ještě nebylo, protože dvě trojice si vůbec s prací nevěděly rady. Po společné kontrole jsme mohli začít vyhledávat jednotlivá slova v klikatici, aby nám na konci vyšla tajenka "počasí". Dobrovolným úkolem je teď sledování předpovědi a zjišťování, jak se věda o počasí jmenuje.
V poslední části vyučování jsme se věnovali čtení. Nejdříve kontrole domácího úkolu, který bohužel někteří z nás nesplnili, takže si to museli si zapsat do sešitu pro rodiče. Paní učitelka se ale pěkně rozčilila, když zjistila, že ne všichni se přiznali. Bohužel jeden z nás se snažil podvádět a nesplnění domácího úkolu zatajit!
Tímto úkolem skončily pohádky, od nynějška to budou různé jiné aktivity. Tou první na příští pondělí je hra na detektivy. Kromě toho budeme dostávat za úkol čtení z čítanky (ale do školy ji nosit nemusíme), to první je na straně 65 a kromě plynulého čtení máme splnit i úkoly pod textem v modrém rámečku.
Úterý 14. ledna
Abychom nemuseli dlouho čekat na hodinu u bazénu, využili jsme blízkosti dětského hřiště a před plaváním si něj vyrazili zařádit. Jen jsme nedbali rady paní učitelky, abychom nechodili na klouzačky, že jsou mokré a špinavé, a tak se domů někteří vracíme se špinavými kalhotami Ovšem na druhou stranu se díky nám mohli ostatní klouzat bezpečně :-).
Nutno říci, že se mnoho z nás zlepšilo v reagování na pokyny plaveckých instruktorek a skutečně se snaží dělat přesně to, co mají.
A ještě si zasloužíme pochvalu za pravidelně vzorné chování v autobusu :-).
Středa 15. ledna
Na úvod angličtiny jsme si zazpívali písničku z minulé hodiny "Are you hungry?" a dobře jsme si pamatovali, jaká jídla se v ní vyskytují. Potom jsme se sešli na koberci v kroužku a postupně se naučili názvy svých oblíbených jídel. Každé se objevilo jednou s výjimkou palačinek, které mělo snad osm z nás :-). Při rychlé hře jsme se ještě více snažili zapamatovat a pak si čtyři z nich vybrali a vyrobili si z nich svoje vlastní obrázkové kartičky. S nimi jsme pak ještě jednou trénovali sami sebe (tedy svou paměť) navzájem. Příští hodinu přidáme neoblíbená jídla a začneme zpracovávat dotazníky.
Na matematiku jsme si vzali ve třídě sluchátka, sčítací tabulky a počítadla a vypravili se do počítačové pracovny. Dnes jsme procvičovali počítání na dvou hrách. První z nich byla "bingo" - počítali jsme příklady a v tabulce klikali na výsledky. Když se nám povedlo v časovém limitu bingo získat, mohli jsme postoupit o úroveň výš. Druhou hrou byla "cesta za jednorožcem". Opět jsme počítali, přetahovali z nabízených výsledků ty správné na jednotlivé příklady a postupovali po mapě kolem objevovaných živočichů. Bruno se dostal až do desáté úrovně, takže zjistil, že se tam hra mění a místo kartiček na nás létají dělové koule a my rozhodujeme, zda jsou na nich výsledky správně, nebo ne. Dost nás mrzelo, že jsme museli skončit a hned jsme se ptali, jestli to příště dohrajeme :-).
V prvouce jsme se věnovali počasí. Nejdříve nás ti, co zpracovali dobrovolný domácí úkol seznámili s tím, co zjistili z předpovědi počasí. Dozvěděli jsme se, že věda o počasí se jmenuje meteorologie, že se využívá stanice Meteosat, že bio zátěž nám řekne, jak se budeme cítit a že jestli jsme miminka nebo staří lidé, je to pro nás informace, abychom při třetím stupni nevycházeli ven.
Pak nás čekalo společné sledování dvou předpovědí počasí a naším úkolem bylo zjistit, která z nich je ze zimy a která z léta, jaké další informace se z nich dozvídáme a jaké značky pro počasí se v nich vyskytují. Tyto poznatky jsme pak sdíleli ve trojicích a zpracovávali na velké čtvrtky. Značky pro počasí jsme pak přiřazovali k jejich názvům.
Nakonec jsme se dostali k zimnímu větrání. Seskupili jsme se k oknu a paní učitelka zapálila svíčku. Pozorovali jsme plamen a postupně stanovovali hypotézy, co se stane, s plamenem, když ... Když bude okno otevřené "na vyklápěčku" a svíčka bude nahoře, pak dole. Když otevřeme dokořán a zase dáme svíčku nahoru a pak dolů. Své domněnky jsme si hned ověřovali a přemýšleli, co pohyby plamene znamenají. Vyšlo nám, že v zimě je potřeba větrat krátce, ale intenzivně dokořán otevřeným oknem, aby vydýchaný teplý vzduch zevnitř rychle vystřídal chladnější a hlavně čerstvý vzduch zvenku.
Čtvrtek 16. ledna 2014
Začali jsme s násobilkou! A jak se dalo čekat, všem nám zatím přijde hrozně jednoduchá. Uvidíme, jak se bude zdát dál :-). Modelovali jsme si ji přímo na nás samotných, násobky dvou na klucích a jejich uších, násobky tří na holkách jako květinách. Doplňovali jsme i malou násobkovou tabulku v učebnici a pak v ní vyhledávali výsledky. Začíná to vypadat, že se v ní už orientujeme skoro všichni. Konec hodiny jsme věnovali samostatné práci na pavučinách.
Na práci z minulého týdne jsme navázali ve čtení s porozuměním. Připomněli jsme si, co je "posloupnost" a hned si ji vyzkoušeli na příběhu o zvířátkách, která tahala velkou mrkev. Do grafického organizéru jsme zaznamenali, jak šla za sebou, vyhledávali pro to důkazy v textu a pak bez nejmenších potíží zvládli vyřešit všechny úkoly, včetně hledání synonym.
Pak jsme se rozdělili na dvojice a trojice a s dalším textem pracovali ve skupinkách. Zatím jsme neřešili otázky, ale pokoušeli se graficky zachytit posloupnost toho, jak mravenci pěstují svoji potravu. Příště se k textu vrátíme.
Při dílně čtení jsme dokončili téma minulé hodiny - "Otázka pro mou postavu". Paní učitelka nám nejdříve na našich minulých úkolech ukázala, jak vypadá dobrá práce, i co a jak je potřeba vylepšit, a my se pak usadili k pohodlnému čtení a dokončování úkolu. Když čas na čtení skončil, sešli jsme se ještě jednou na koberci, abychom si předvedli, jak budeme svou práci sdílet ve dvojicích. Tentokrát jsme dokonce i my pomáhali paní učitelce s ukázkou. Ve dvojicích jsme pak mluvili o svých záznamech a na konec si společně vysvětlovali významy neznámých slov, na která jsme v textech narazili.
Výtvarka a pracovka, to bylo pokračování práce na šití polštářků a hraček. Mnoho z nás se vylepšilo v kvalitě stehů a někteří dokonce stihli svou práci došít, otočit, vycpat a dozašít, takže si ji nesou domů. My ostatní na to máme ještě příští týden.
Konec vyučování jsme věnovali oslavě narozenin Verunky. Zazpívali jsme jí, napsali a přečetli přáníčka a dostali sladké čokoládky. Zítra budeme slavit narozeniny s Tomáškem.
Pátek 17. ledna 2014
Matematiku jsme dnes začali s krychlovými stavbami a Sovou. Nejdříve jsme se rozdělili na trojice nebo čtveřice a dnes jsme se rozdělili již docela férově. Postavili jsme osm staveb podle plánů v učebnici a označili si je cedulkami. Pak jsme si postupně četli jednotlivé otázky a odpovědi na ně a domlouvali se, co znamenají a které stavby můžeme vyloučit. Postupně jsme tak skutečně dospěli k jediné správné odpovědi. A povedlo se nám to u obou kol.
Druhým matematickým úkolem bylo krokování. Mohli jsme využít figurky a své vlastní krokovací pásy a mohli jsme pracovat samostatně i ve dvojici. Naším úkolem bylo vyřešit šipkové rovnice za pomoci pouze dvou šipek a najít tři řešení. Jedno jsme vždy našli všichni, někdo nalezl dvě a někteří z nás dokonce všechny tři. Společně na tabuli jsme si jednotlivé způsoby představili, abychom si mohli doplnit a vyzkoušet, co nám chybělo.
V českém jazyce jsme si nejdříve prošli opakovací písemku. Paní učitelka nám ukázala, kde jsme pracovali správně a kde jsme dělali chyby. Nejčastější chyby byly díky nepozornému čtení textu nebo zadání a pak při nedodržování pravidel, která jsme si na začátku hodiny sepsali na tabuli (zejména velké písmeno na začátku věty a znaménko za větou).
Poté jsme již trénovali naše současné učivo - měkké souhlásky. Společně jsme si ukazovali, jak postupovat, abychom při psaní neudělali chybu v "i/y", snažili jsme se natrénovat takový postup, který nám bude pomáhat. Ale je to i o našem soustředění, takže to bude ještě chvíli trvat. Za domácí úkol můžeme stejným způsobem vypracovat další cvičení z učebnice.
Poté jsme se chvíli věnovali připomenutí si, co jsou to slova nadřazená a podřazená a i tady jsme trénovali, jak psát bez chyb. Nakonec už nás zbývalo jen odhalit chyby neposedného šotka, který paní učitelce udělal v textu na tabuli spoustu chyb. Našli jsme je všechny! Jediným oříškem pro nás je rozlišení dy-di, ty-ti, ny-ni. Na tom budeme ještě pilně pracovat.
S velrybí encyklopedií jsme pokračovali při dílně psaní. Na základě našich výpisků z minulé hodiny jsme se teď snažili napsat důležité a zajímavé informace takovými větami, aby jejich čtení bavilo prvňáky a aby jim rozuměli. Příště nás čekají konzultace, při kterých si zkusíme navzájem pomoci, aby naše psaní bylo co nejsrozumitelnější.
Při hudební výchově jsme zpívali písničku Vločky a shodli jsme se, že se stále ještě nesnášejí a proto ani nepadá k zemi :-). Trénovali jsme druhou část Courálka a pak spojili obě části dohromady. Prostřední část hodiny jsme věnovali oslavě Tomáškových narozenin. Napsali jsme mu svá přáníčka, zazpívali písničku, přáníčka nalepili na ostružinový list a dostali gumové bonbóny - třešničky. Hned jsme na nich trénovali násobilku dvěma :-).
Na konci hodiny nás ještě zbyl čas na hraní Courálka na flétnu, zápis jeho melodie do oranžových desek a zpěv Vloček.
Domů si neseme měsíční plány, abychom je za pomoci rodičů vyplnili a v pondělí si přinesli zpět.